Blog o rolkach

Kochasz jazdę na rolkach? Ten blog jest dla Ciebie!

Ile kosztują koła żeliwne – i co ma na to wpływ?

0

Jest bardzo wytrzymałe i odporne na ścieranie, doskonale tłumi drgania i świetnie znosi skrajne temperatury. Jego otrzymanie nie jest drogie, a jako tworzywo jest bardzo plastyczne – można uformować je w dowolne kształty. Udźwignie ogromne ciężary, ale samo też co nieco waży, ponieważ jest stopem żelaza i węgla (z mniejszymi domieszkami także innych metali). Mowa o najmocniejszym materiale, jakiego używają producenci kół – o żeliwie. Takie części są łatwo dostępne, jeśli tylko się wie, gdzie szukać – ale zanim się po nie sięgnie, warto poznać je lepiej.

Ile kosztują koła żeliwne – i od czego to zależy?

Chociaż żeliwo popularnie kojarzy się przede wszystkim z tradycyjnymi kaloryferami, to właśnie w branży obracającej kółkami można je spotkać wyjątkowo często. Tutaj służy do wyrobu takich kół, które dźwigną największe ciężary (tonę, a nawet więcej) i nie zmienią się nawet w bardzo niekorzystnych warunkach. Mogą pracować wśród mrozu sięgającego nawet 50 stopni Celsjusza poniżej zera, albo w nasłonecznieniu, które podwyższy temperaturę nawet do 150 stopni w tej samej skali. Zestawy kołowe są obrabiane maszynowo. To jednolity korpus z odlewu żeliwnego, ze względów estetycznych pokryty srebrną, proszkową farbą. W piastę masywnego żeliwnego koła jest zazwyczaj nabite łożysko – a takie wsparcie bywa szczególnie cenne. Maleńkie kuleczki, wszystkie obracające się wokół własnej osi, swoją pracą usprawniają ruch całego koła i sprawiają, że wystarczy delikatniejsze pchnięcie, żeby ruszył cały wózek.

To, ile kosztują koła żeliwne, jest zależne oczywiście od wielkości takich części. Cena rośnie wraz ze średnicą kółka, bo tym samym zwiększa się ilość użytego materiału. Gdy za kółko mające 8 centymetrów średnicy trzeba dać ponad 40 złotych, za takie liczące 17,5 centymetra wypada zapłacić już blisko 100 złotych. Jednak gabaryt to nie jest jedyna zmienna.

Bywa, że żeliwo tworzy udany duet z innym tworzywem – a zazwyczaj jest to poliuretan, który otula twardą powierzchnię toczną. Wspomniana masywność żeliwnych kół sprawia, że naprawdę mocno naciskają na podłoże, po którym się poruszają. To oznacza, że mogą zostawiać po sobie ślady – i właśnie temu ma zaradzić obecność sztucznego kauczuku. Bieżnik z poliuretanu podniesie odporność samego koła, a jednocześnie zadba o posadzkę, po której będzie się ono toczyć.

Poszukując konkretnych modeli kół żeliwnych, dobrze jest zajrzeć do katalogu uznanego producenta albo dystrybutora takich części. Taki asortyment może być zamieszczony na przykład w internecie – w domenie, która zbiera, porządkuje i prezentuje całą ofertę danej firmy. Wówczas wystarczy odnaleźć koła wykonane z żeliwa i przekonać się, jakie modele są dostępne dla klientów. Szukając optymalnych rozwiązań, napotka się koła o wielu średnicach czy szerokościach bieżni, o zróżnicowanej nośności i wadze. Można też zdecydować, jakiego typu obudowę i mocowanie powinno mieć koło, które idealnie sprawdzi się w danych okolicznościach. Natrafiając na stronę, która jest zarazem e-sklepem, można od razu zrealizować swoje zakupowe zamiary.

Skomentuj ten wpis