W obecnym świecie nie trzeba nikomu tłumaczyć czym jest gaming. Nie trzeba też tłumaczyć czym jest strona do gry, zakład bukmacherski czy gra w pokera. Te terminy, kiedyś bardzo niszowe i wręcz nielegalne, obecnie stały się częścią popkultury i życia publicznego.
Czasem ciężko uwierzyć, że platformy z grami kilkadziesiąt lat temu, w wielu krajach Europy były nielegalne. Ciężko też uwierzyć, że w PRLu granie w pokera czy blackjacka odbywało się tylko w sekretnych salonach gier, w gronie zaufanych ludzi.
Obecnie świat i popkultura oswoił się z konceptem gamingu. Ludzie coraz częściej widzą, że gaming to nie wymysł szatana, który ma wyczyścić portfele naiwnych. Obecnie haming dla wielu osób, to preferowana forma rozrywki. Oferuje emocje, zastrzyk adrenaliny i potencjalne wygrane.
Jednak, jak do tego wszystkiego doszło? Jak gaming z sekretu stał się czymś bardzo popularnym?
Gry online w popkulturze kiedyś
Eksperci GG Bet Polska wyjaśniają, że gaming na świecie znany jest od setek i tysięcy lat. Gra w kości, proste gry karciane czy nawet zakłady od zawsze były częścią ludzkości. Nie ma więc sensu udawać tutaj, że jest to wymysł ostatnich 200 lat.
Jednak gaming w popkulturze eksplodował wraz z rozwojem filmu. To właśnie to źródło przekazu artystycznego, doprowadziło do delikatnego i stopniowego oswajania ludzi z gamingem. Jednak początkowo, gaming, a głównie poker i blackjack, łączony był z nieco szemranymi postaciami i sytuacjami.
Dla wielu osób bardzo wyraźny jest obraz małego pokoiku, zadymionego dymem tytoniowym z cygar. Pośrodku na zielonym stole grupa podejrzanie wyglądających mężczyzn gra w karty. Taki obraz można spotkać w wielu starszych filmach i serialach.
Co ciekawe, obraz ten miał odzwierciedlenie w realnym świecie. gaming bowiem w tym okresie, był często nielegalny i zarezerwowany właśnie dla prywatnych, często mafijnych lokali do gry.
Oczywiście, nie jest to jedyne przedstawienie ogólnego gamingu w dawnych produkcjach. Gra w kości, w karty, widoczna jest w wielu filmach jako coś naturalnego i powszechnego. Seriale i filmy osadzone w średniowieczu często pokazują tawerny, gdzie przy jednym stoliku grupa osób gra w kości. Jest to przedstawienie gamingu w nieco innym świetle. Ukazuje to rozgrywkę gamingową jako naturalna rozrywkę miejsc publicznych.
Gry online w popkulturze dzisiaj
Obecnie gaming jest nieco inaczej przedstawiany, niż kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu w filmach. Obecnie, gaming albo przedstawiamy jest bardzo frywolnie, jako nieodłączny element jakiejś zabawy czy wycieczki, albo jako coś bardzo destruktywnego.
Gaming pozytywny, przedstawiany jest jako doskonały dodatek do alkoholu, wycieczek, wieczorów w których coś się świętuje. Jest to swoista wisienka na torcie, która spina plan wieczoru grupy przyjaciół. Jest to oczywiście bardzo skrajne przedstawienie, jednak nie możemy oszukiwać że jest ono również bardzo celne. Dla wielu bowiem gaming właśnie tym jest. Dodatkiem do przyjemnego i wyjątkowego czasu w gronie znajomych.
Innym przedstawieniem gamingu, jest przedstawienie go jako siły destruktywnej. Nieszczęśliwy bohater, który w chwili słabości wpadł w nałóg i przegrał cały swój majątek, zapewne również tracąc wszystkich bliskich w tym procesie. Jest to pokazanie gamingu zupełnie z drugiej strony, równie skrajnej. Jednak podobnie jak w poprzednim przykładzie, tu również pojawia się odzwierciedlenie świata realnego. gaming dla wielu jest zbyt kuszący, przez co popadają w długi i tracą wszystko.
Gry online – zły czy dobry?
Bazując tylko na popkulturze obecnej i dawnej, ciężko jednoznacznie wywnioskować, czy gaming przedstawiany jest tam jako zło konieczne, istniejące i niszczące, czy jako największe błogosławieństwo. Bezpiecznym będzie teza, że filmy, seriale i inne formy przekazu nie staną po żadnej ze stron.
W popkulturze spotkać można przykłady gamingu okropnego. Niszczącego ludzi, biznesy i rodziny. Jest to przedstawienie straszne, wskazujące, jakby każdy, kto próbuje grać w domach gier online lub zwykłych musiał z automatu stracić wszystko.
Oczywiście nie jest to do końca prawdą. Przypadki uzależnienia zdarzają się, lecz nie są tak częste, by przekląć i zepchnąć kasyna i gaming do otchłani zapomnienia.
Druga strona medalu, czyli pokazywanie gamingu jako coś naturalnego i będącego czystą zabawą, również jest nieco problematyczne. Kasyna takie jak GG Bet Polska są miejscami, gdzie można znaleźć rozrywkę. Jednak nie jest to równoznaczne z tym, że kasyna nie stanowią pewnego zagrożenia.
Budowanie w popkulturze wizerunku witryn z grami tylko jako miłych miejsc, gdzie można się pobawić, zdecydowanie jest lekkim niedopowiedzeniem.
Zdecydowanie popkultura dołożyła cegiełkę do rozpowszechnienia popularności gier. Jednak najlepiej by było, gdyby filmy, muzyka i seriale mówiły tak o pozytywach jak i o negatywach tej rozrywki. Skrajności w jedną lub drugą stronę nie są tym, co powinno się pokazywać i rozpowszechniać.